Lanternesejlads. Skrevet 21.08.2018
Lanternesejlads for alle i Fredericia sejlklub og Strib både klub.
Velkommen til Fredericia Sejlklub lanterne sejlads
Fredag den 7 september kl. 18:15
Sejladsen er en tidsbegrænset distancesejlads som går ud på at sejle så langt som muligt og samtidig være tilbage til startpunktet inden for tidsbegrænsningen.

Sejladsen formål er at træne praktisk navigation, vejrbedømmelse og natsejlads.

Alle kan deltage, da sejladsen er arrangeret med hovedvægt på at det skal være sjovt og lærerigt natsejlads for sejlerskolen elever.

Startlinjen vil af samme grund være Danmarks længste så der er plads til alle, samt at der vil være mulighed for at få tidsreduktion hvis man starter senere så alle har mulighed for en optimal sejler oplevelse.

Hvis vejrudsigten melder dårligt vejr vil tidspunkterne for målgang blive ændret, dette vil blive besluttet om onsdagen og meldt ud til alle deltager.

Onsdag den 5 septemberkl. 20.00       Sidste tilmeldingsfrist
Fredag den 7 september
kl. 18.15       Skippermøde
Kl. 19.00       Første start tidspunkt
Kl. 19.10       Sidste start tidspunkt
Kl. 23.00       Sidste måltagning
Kl. 23.29       Aflevering af logbogsbladet
Kl. 23.30       resultat af sejladsen

Sejladsbestemmelser
Start går fredag den 7 september mellem kl. 19.00 og kl. 19.10       (GPS tid)
Startlinjen vil være mellem Stribfyr og stenmolen på Fredericia havn, Specialafmærkningen uden for havnen vil ligge på linjen.
Sejlretningen efter start signalet er syd på. Det vil sige at man ikke må sejle efter bane 1, 2 eller 3 lige efter start signalet.
Deltagerne kan frit kombinere bane rækkefølgen, hvor det er opgaven at få så mange sømil sejlet inden måltagningen.
Motor eller andet fremdrivningsmiddel end sejl må kun bruges i begrænset omfang. Eventuel brug skal noteres i logbogsbladet. En betingelse for udvalgets godkendelse er at årsag, tidspunkter og sted for sejladsens afbrydelse og genoptagelse er noteret i logbogsbladet.
Der skal udfyldes korrekt logbogsblad under hele sejladsen: Mærkerunding, sejlskift, vejrændring, brug af motor, strømforhold og passage af mållinjen.
Mållinjen vil være mellem stenmolen på Fredericia havn og mole hoved på ADP,      Mållinjen skal passeres mellem Fredag den 7 september kl. 22:30 og 23:00
Under hele sejladsen vil det være søfartsreglerne der er gældende og ikke kapsejladsreglerne. Der vil blive set meget alvorligt på overtrædelser.
Efter sejladsen skal logbogsbladet afleveres, og sejladsudvalget vil efterfølgende afgøre, de noterede rundinger kan anerkendes som værende korrekt rundet og ud fra dette beregne en vinder af sejladsen. Sejladsudvalget kan ligeledes tildele bonussømil for godt sømandskab, veludført logbogsblad mm.
Ansvarsfraskrivning Deltagelse i stævnet er fuldstændig på egen risiko. Den arrangerende myndighed påtager sig ikke ansvar for materielskade, personskade eller dødsfald, der opstår som følge af eller før, under og efter sejladsen. Forsikring Hver deltagende båd skal være omfattet af en gyldig tredjepartsansvarsforsikring med en minimumsdækning på 10.000.000 kr. eller andet tilsvarende valutabevis. Dokumentation herfor skal forevises ved registreringen

Banen
Alle bøjer skal rundes bagbord.
Hvis vind eller sejlforløb på banen giver bedre mening at man runder styrbord er dette tilladt hvis man ikke gener andre deltager. (mindst 50 meter til andre både)

Bane 1          Trelde                                                      55:34:22N   10:01:00Ø

Bane 2         Skydeafmærkning

Bane 3         Røjle